tirsdag 15. januar 2008

Jeg, en epost-aktivist.

Jeg har tenkt på det lenge. På at jeg, med mitt store sosiale og miljømessige engasjement, burde bruke forbrukermakten min mer aktivt. For i dagens samfunn er det bare "markedet etterspør det" og "kundene ønsker det" som er gyldige argrumenter når bedrifter tar sine avgjørelser.

Lenge tenkte jeg at løsningen var å ikke kjøpe (altså etterspørre) produkter som er miljømessig ugunstig, eller som ble produsert av selskaper som driver med stygge ting i Afrika eller Amazonas. Men den typen boikottaksjoner er tilnærmet umulig å følge opp konsekvent, fordi selv de "snille" selskapene eies av en stor stygg ulv, om man sjekker eiereforholdene gjennom mange nok ledd. Da jeg i tillegg oppdaget at selv mitt motto om å spise "mat fra jord der du bor"også var relativt lite hensiktsmessig, ettersom griser fra Toten blir foret med soya, og soya enten importeres fra USA (der den mest sannsynlig er tuklet med genetisk) eller fra Brasil (der den dyrkes i områder som tidligere var regnskog) ga jeg opp hele prosjektet.

Derfor skal jeg nå angripe i den andre enden - ved å spille på at "kundene ønsker det". Jeg skal bli en epost-aktivist. Det er jo rasende enkelt! I dag skrev jeg mail til Tine for å fortelle dem at jeg "som kunde" ikke ønsker flere produkter med skrukork på kartongen, fordi det er en helt unødvendig miljøbelastning. Heretter skal jeg ikke bare mene det ene og det andre om ulike produkter og selskaper, jeg skal også bruke de tretti sekundene det tar å skrive det ned i en epost til dem.

Ingen kommentarer: